Abrahams sti: På vandretur gennem en del af bibelhistorien
Flere lande i Mellemøsten arbejder på at etablere en vandresti, der følger patriarken Abrahams vandring fra hjembyen Ur til Hebron, hvor han døde. Stien er på i alt 1200 kilometer
Den israelske ørkenby Beersheba i den nordlige del af Negev er i dag en storby med universitet og voksende industri og ikke umiddelbart en oplagt turistattraktion for bibelinteresserede besøgende i Det Hellige Land.
LÆS OGSÅ: Pionerånd i Israels ørken
Men ved siden af moderne boligkvarterer ligger der trods alt en forbindelse til de gamle tekster. I den sydøstlige del af den moderne by ligger i dag også en gammel brønd omkring 4000 år, hvis man skal tro teksterne hvor patriarkerne Abraham og Isak fandt vand til at slukke tørsten i den hede ørken.
Første Mosebog nævner beduinbyen Beer Sheva (i dag Beersheba) som patriarkernes by, hvor de to slog lejr under deres vandring og her indgik en pagt med de lokale filistre heraf byens hebraiske navn beer, brønd, og sheva, pagt.
Den lille brønd med et lavt sikkerhedsgitter omkring sig og et nyt turistcenter til at lokke turister til indgår i et nyt og omfattende arkæologisk arbejde.
Stedet ved brønden skal være et af målene på en længere vandrerute, der skal følge patriarken Abrahams fodspor fra hans fødeby, Ur, i det nuværende Irak til det nuværende Israel blandt andet til Beersheba og de palæstinensiske områder.
Pilgrimme og andre vandrere kan dog allerede følge dele af den rute på i alt 1200 kilometer, som Abraham ifølge Bibelen foretog til fods gennem Mellemøsten fra det nuværende Irak til Tyrkiet gennem Syrien, Jordan, de palæstinensiske territorier og Israel.
På den palæstinensiske del af stien kan man blandt andet opleve Tel Balata med byen Shechem fra bronzealderen, som Abraham ankom til på vej ind i Kanaans land. På denne del af ruten kan man desuden se en græsk-ortodoks kirke indeholdende en anden brønd, som Abrahams efterkommer Jakob udgravede.
Hele ruten er ikke markeret endnu, og der er forskellige meninger om afhængig af religiøst ståsted hvor Abraham indledte sin vandring mod Kanaans land.
TEMA:Pilgrimsruter og -rejsemål
For eksempel berettes der i Det Gamle Testamente om Abrahams fødeby, Ur, i det nuværende Irak, som han forlod med sin familie for at nå til Harran i det sydøstlige Tyrkiet. Men ifølge den muslimske beretning kom han til verden i byen Urfa, der ligger tæt på Harran.
Senere ankom korsfarerne hertil og anlagde den første kristne by i området og en korsfarerborg, hvor ruinerne stadig kan ses. Og går man en lille kilometer væk fra borgen op ad en bakke, finder man indgangen til et hus med et skilt med skriften Arans Hus, der tilhørte Saras familie. Hun blev som bekendt Abrahams hustru.
Trods religiøse uenigheder bliver støvet på ruten, der bliver kaldt Abrahams Sti, nu børstet af.
Ideen til ruten opstod langt fra den sandblæste ørken på det amerikanske Harvard Universitet i 2004.
Her sad antropolog og ekspert i forhandlingsteknik William Ury og savnede en markeret sti, der fulgte patriarkens fodspor.
Han har selv gået fra Harran til Hebron to gange og blevet berørt af de historiske og arkæologiske indtryk langs ruten og noterede sig desuden en enorm gæstfrihed blandt de lokale.
En nøjagtig rute i Abrahams fodspor kan nok ikke lade sig gøre. Der er trods alt blæst for meget sand over hans fodspor, og kontroverserne mellem de involverede lande gør heller ikke arbejdet lettere.
Abraham blev begravet i Hebron (der i dag ligger på Vestbredden) i Makpelas hule, hvor der i dag ligger en moské. Graven er derfor genstand for religiøse og ikke mindst politiske disputser om adgang og ejerskab af jord og land.
Folkene bag projektet håber dog, at Abrahams Sti skal skabe større forståelse religionerne imellem.
Ud over en arkæologisk og bibelsk rejse gennem tiden og en indførelse i arven efter Abraham og de hellige skrifter, der gjorde landskabet verdenskendt, skal ruten være en kulturel sti, som gør den vandrende bekendt med de nulevende befolkninger og deres kultur.
Store strækninger af ruten eksisterer altså ikke endnu.
De sidste dage af sit lange liv opholdt Abraham sig som bekendt i det bibelske Kanaans land (det nuværende Israel).
Abraham ankom fra Syrien til Jenin (i dag på Vestbredden), vandrede mod syd forbi Jerusalem og Betlehem og endte i Hebron med en afstikker til Beersheba.
Der er altså tale om en rute gennem lande, der har et mildt sagt anstrengt forhold til hinanden. Det gælder først og fremmest Israel og Syrien. Det besværliggør en gennemførelse af vandrestien på tværs af landegrænserne.
Arkæologer og antropologer arbejder derfor separat i hvert involveret land med deres del af stien.
De israelske arkæologer har identificeret 60 kilometer af ruten, der går fra Beersheba, hvor Abrahams brønd ligger, til Arad i Negevørkenen syd for Jerusalem.
På denne del af ruten kan man blandt andet opleve beduinlejren Rahat, en række landsbyer samt de arkæologiske højdedrag Tel Sheva og Tel Arad, der også er på Unescos Verdensarvsliste.
Den palæstinensiske del af ruten er den hidtil mest udbyggede med cirka 150 kilometers stier og mulighed for op til 30 dages vandretur.
Den krydser Vestbredden fra Jenin i nord til Hebron i syd. Det kræver en guide at finde stien, og i 2011 fulgte cirka 2000 turister ifølge den lokale koordinator denne del af ruten.
I Jordan har man foreløbig kortlagt 80 kilometers sti i den nordlige del af landet, og i 2008 inviterede det syriske turistministerium folkene bag projektet på en 100 kilometers felttur gennem landets hellige og historiske områder. I Tyrkiet, hvor Abrahams rejse ifølge muslimerne blev indledt, gik 170 mennesker fra 16 lande i 2007 den første symbolske tur i det historiske Harran.
Målet er at færdiggøre en rute på 150 kilometer mellem Sanliurfa og Harran.
På hjemmesiden abrahampath.org kan man læse mere om markeringen af ruten og finde henvisninger til lokale guider i de involverede lande.